Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot

VERKKOKAUPAN KÄYTTÖ- JA TOIMITUSEHDOT

Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot

Voimassa 13.2.2022 alkaen.

  1. Yleistä

Apteekin nimi: Herttoniemen apteekki

Y-tunnus: 2119806-0

Sähköpostiosoite: asiakaspalvelu@herttoniemenapteekki.fi

Käyntiosoite: Hiihtomäentie 14, 00810 Helsinki

Puhelinnumero: 09 759 4780

Apteekin verkkokauppa myy tuotteita yrityksille ja yksityishenkilöille. Alaikäiseltä asiakkaalta voidaan edellyttää huoltajan suostumusta ja että alaikäinen voi maksaa verkkokaupassa vain verkkomaksulla. Apteekilla on velvollisuus valvoa muun muassa sitä kenelle tuotteita myydään sekä sitä, että tuotteiden ostajat täyttävät vaaditun ikärajan. Tämän vuoksi apteekki tietyissä tapauksissa pyytää ja kerää asiakkaan henkilötunnuksia tietosuojalain mukaisesti ja tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla. 

Apteekki voi muuttaa toimitusehtoja yksipuolisesi, tutustu toimitusehtoihin ennen kuin tilaat verkkoapteekistamme.

  1. Tuotteet ja hinnat

Tuotteiden ja palveluiden hinnat ja ominaisuudet on esitetty verkkosivuilla. Hintoihin sisältyy kulloinenkin arvonlisävero. Arvonlisäverokanta voi vaihdella tilattavan tuotteen tai palvelun mukaan. Ilmoitetut hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai verkkokaupan tuotetiedoissa erikseen ilmoitetun ajan. Jos verkkokaupassa ollut virheellinen hintatieto poikkeaa niin huomattavasti todellisesta hinnasta, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhetiedon, virheellisenä ilmoitettu tuotteen hinta ei sido apteekkia.

Tuotteisiin tutustuminen tapahtuu tuotekuvan ja kuvauksen avulla. Tarvittaessa lisätietoa, lääkeneuvontaa tai muuta apua saa soittamalla Herttoniemen apteekin numeroon 097594780 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@herttoniemenapteekki.fi. Yhteyttä voi ottaa myös verkkoapteekin yhteydenottolomakkeella https://www.herttoniemenapteekki.fi/fi/contact

  1. Tilaaminen

Tilaaminen tapahtuu siirtämällä valitut tuotteet ostoskoriin. Tilauksen yhteydessä tilaajan on ilmoitettava nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, johon voi lähettää tekstiviestin. Asiakas valitsee tilausta tehdessään, haluaako hän apteekin ottavan yhteyttä lääkeneuvonnan saamiseksi vai ei. Lisäneuvontaa vaativien itsehoitovalmisteiden osalta asiakas ei voi kieltäytyä lääkeneuvonnasta. Tällaisia valmisteita ovat mm. jälkiehkäisyvalmisteet, naprokseenia sisältävät tulehduskipulääkkeet, migreenilääkkeet ja laihdutukseen käytettävät orlistaattivalmisteet. Nikotiinikorvaustuotteiden ostaminen edellyttää 18 vuoden ikää. Ikä varmistetaan kirjautuneilta asiakkailta automaattisesti, kirjautumattomilta asiakkailta edellytetään ostoskori -vaiheessa vahvaa sähköistä tunnistautumista. Kylmäsäilytystuotteita voi kylmäketjun jatkumisen varmistamisen vuoksi ostaa vain nouto apteekista - toimitustavalla. Vichy- ja La Roche-Posay -tuotteita on mahdollista tilata kerralla enintään 6 kpl samaa tuotetta.

Reseptilääketilausten yhteydessä edellytetään (Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimean määräys apteekin verkkopalvelusta, 2/2011) vahvaa sähköistä tunnistautumista, jonka perusteella tilaajalta saadaan henkilötunnus. Reseptilääketilauksissa apteekki ottaa asiakkaaseen aina yhteyttä käydäkseen läpi reseptitilauksen. Ostaaksesi reseptilääkkeitä verkosta, sinulla on oltava sähköinen resepti. Verkosta ei voi tilata lääkevalmisteita joiden myynti on rajoitettu verkkokaupan ulkopuolelle (esimerkiksi huumausaineiksi luokitellut valmisteet). Reseptilääkemyynnissä on lisäksi lakisääteisiä rajoituksia (esimerkiksi paikallisesti keskushermostoon vaikuttavista lääkkeistä saa verkon kautta myydä vain pienimmän kaupan olevan pakkauskoon).

Tilausten noutoilmoitukset lähetetään sähköposti- tai tekstiviestinä. Asiakas vastaa siitä, että hänen apteekin tilauslomakkeeseen antamansa henkilö- ja muut tilaustiedot ovat oikeat ja täydelliset.

Tilausvahvistus

Asiakkaalle lähetetään onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostitse tilausvahvistus, joka sisältää tilauksen keskeiset tiedot ja tiedot peruutusoikeuden käyttämisestä.

Apteekki pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilauksia perustelluista syistä. Jos emme jostakin syystä voi vahvistaa tilaustasi, ilmoitamme siitä mahdollisimman pian.

Maksaminen ja maksutavat

Ostokset maksetaan ostoskorissa valittavissa olevilla maksutavoilla. Apteekin verkkokaupassa ovat käytössä seuraavat maksutavat:

Verkkopankkipainikkeet (kaikki suomalaiset pankit), luottokorttimaksut (Visa, MasterCard, American Express) ja MobilePay. Maksuvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (y-tunnus: 2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa ensisijaisesti yhteys Herttoniemen apteekkiin.

www.paytrail.com

Reseptilääkeostokset tulee maksaa samana päivänä kuin tilaus on tehty, ennen apteekin sulkemisajankohtaa. Mikäli reseptilääkeostosta ei ole maksettu apteekin sulkemisaikaan mennessä, joutuu apteekki perumaan reseptilääkeostoksen. Tämä johtuu KELAn ja apteekin välisestä reaaliaikaisesta suorakorvausmenettelystä.

Toimitustavat ja toimituskulut

Toimituskulut sisältävät lähetys- ja pakkauskulut. Voit katsoa tilaukseesi liittyvät erilaiset toimitustavat ja niiden mahdolliset toimituskulut ostoskorissa. Toimitusaika riippuu valitusta toimitustavasta ja tuotteen saatavuudesta.

Herttoniemen apteekilla on käytössään seuraavat toimitustavat:

  1. Nouto Herttoniemen apteekista (jääkaappisäilytyksen vaativat tuotteet mahdollista tilata vain tällä toimituksella). Henkilöllisyys tulee todistaa tilausta noudettaessa.
  2. Herttoniemen apteekin kotiinkuljetus lähialueille (Herttoniemi, Herttoniemenranta, Roihuvuori, Tammisalo, Kulosaari, Roihupellon teollisuusalue ja Laajasalo). Vakituiset kotiinkuljetuspäivät ovat tiistai, torstai ja perjantai. Kotiinkuljetuksen hinta em. alueille 9 €. Toivottaessa kuljetusta ma, ke tai la, voit olla erikseen yhteydessä Herttoniemen apteekkiin.
  3. Herttoniemen apteekin noutoautomaatit (K-Supermarket Hertta, K-Market Roihuvuori ja Alepa Kulosaari). Toimitus Herttoniemen apteekin noutoautomaatteihin on maksutonta. Saat tekstiviestillä PIN-koodin kun tilaus on noudettavissa valitsemastasi noutoautomaatista. Toimitukset 1-2 arkipäivän kuluessa.
  4. Herttoniemen apteekin kotiinkujetus alue 2 (Jollas, Kruunuvuorenranta, Myllypuro, Itäkeskus, Kalasatama). Vakituiset kotiinkuljetuspäivät alueelle 2 ovat tiistai, torstai ja perjantai. Kotiinkuljetuksen hinta em. alueille 15 €. Toivottaessa kuljetusta ma, ke tai la, voit olla erikseen yhteydessä Herttoniemen apteekkiin.

Toimituskulut:

  • Nouto Herttoniemen apteekista apteekin aukioloaikoina 0€
  • Herttoniemen apteekin noutoautomaatit (K-supermarket Hertta, Alepa Kulosaari ja K-Market Roihuvuori) 0€
  • Herttoniemen apteekin kotiinkuljetus lähialueille 9€
  • Herttoniemen apteekin kotiinkuljetus alueille 2: 15 €
  1. Kuluttaja-asiakkaan peruutusoikeus

Peruutus tapahtuu tekemällä peruutusilmoitus 14 vuorokauden kuluessa tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Peruutusilmoituksen voi tehdä vapaamuotoisesti esimerkiksi sähköpostilla.

Peruuttamisoikeus ei koske lääkkeitä.

Peruuttamisoikeus ei koske yrityksiä tai yhteisöjä ilman eri sopimusta.

Tavaroiden peruuttaminen (fyysiset tuotteet)

Kuluttaja-asiakkailla on kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden peruutusoikeus. Tavara on jätettävä logistiikkatoimijan kuljetettavaksi 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä.

Asiakkaan on pidettävä vastaanottamansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus peruuttamistilanteessa saada maksamansa hinta kokonaan takaisin. Asiakas voi avata tai purkaa pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeutta tarkastaakseen tavaran ominaisuudet ja toimivuuden ja tutustuakseen tavaraan samaan tapaan kuin myymälässä. Tuotteiden pakkaus on osa tuotetta, käsittele ja avaa se varoen, jotta voit palauttaa tuotteet omassa pakkauksessaan.

Jos asiakas ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, apteekilla on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa. Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, apteekki voi kokonaan kieltäytyä palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa.

Poikkeukset peruutusoikeuteen

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole sinetöitynä toimitetulla tavaralla, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, jos sinetti on rikottu. Näitä ovat mm. lääkkeet, kosmetiikka, piilolinssit ja seksuaaliterveyteen liittyvät tuotteet.

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole yksilöllisesti valmistetuilla tuotteilla.

Palautusohjeet

Palauttaminen on kuluttaja-asiakkaille maksutonta.

Tavara on pakattava siten, ettei se vaurioidu kuljetuksessa. Tavaran voi palauttaa suoraan apteekkiin tai postitse. Postin kautta palautetusta lähetyksestä kannattaa pyytää kuitti, jolla voi osoittaa palautuksen. Palautusosoite:

Herttoniemen apteekki, Hiihtomäentie 14, 00810 Helsinki

Palvelut

Palvelusopimuksen kuluttaja-asiakas voi peruuttaa 14 vuorokauden kuluessa palvelusopimuksen tekemisestä.

Palvelun toimittamisen voi aloittaa vahvistuksen toimittamisen jälkeen ennen peruuttamisajan päättymistä, jos kuluttaja-asiakas on tehnyt tätä koskevan nimenomaisen pyynnön. Peruuttamisoikeutta ei ole, mikäli palvelu on kokonaan suoritettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja asiakkaalla on ollut tieto peruuttamisoikeuden menetyksestä.

Tilaamalla apteekin verkkokaupasta palvelun pidetään tilausta nimenomaisena pyyntönä aloittaa palvelu ennen peruuttamisajan päättymistä, ja asiakas on saanut tiedon peruuttamisoikeuden menetyksestä tilausvahvistuksessa, hyväksymällä nämä sopimusehdot ostopäätöksellään ja rastittamalla asianomaisen pyynnön tilausvaiheessa.

Maksun palauttaminen

Kuluttaja-asiakkaalle palautetaan kauppahinta viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Apteekilla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai asiakas on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.

Maksamme palautettavat maksut samalla maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt.

  1. Reklamaatiot

Jos tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksessa, se ei vastaa tilausta tai on virheellinen, tai palvelun toimittamisessa on virhe, otathan yhteyttä apteekkiin. Pikainen yhteydenotto helpottaa asian selvittämistä.

Verkkokaupan 14 vuorokauden peruutusoikeus ei rajoita kuluttaja-asiakasta vetoamasta virheeseen tämän ajan jälkeen. Mikäli asiakas on saanut virheellisen tai väärän tuotteen tai palvelun, apteekki vastaa virheestä kuluttajasuojalain mukaisella tavalla. Apteekki vastaa virheellisen tuotteen palautuskuluista ja muista kuluttajasuojalain mukaisista pakottavista velvoitteista.

Asiakaspalvelu

Henkilökuntamme auttaa sinua tilauksessasi liittyvissä kysymyksissä apteekin aukioloaikojen puitteissa.

Herttoniemen apteekki, Hiihtomäentie 14, 00810 Helsinki, puh 09 759 4780

asiakaspalvelu@herttoniemenapteekki.fi

Noutamatta jätetyt toimitukset

Toimituksista, jotka peruutusilmoitusta tekemättä on jätetty noutamatta, perimme kuluja vastaavan palautusmaksun. Pelkkää toimituksen noutamatta jättämistä ei katsota palautusilmoitukseksi.

Vastuunrajoitus

Apteekki ei vastaa mistään tilaukseen, toimitukseen, tuotteeseen tai palveluun liittyvästä välillisestä tai välittömästä vahingosta muutoin kuin mitä kuluttajansuojalain tai muun lain pakottavista velvoitteista johtuu.

Reklamaatiot ja riitojen ratkaisu

Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Kuluttaja-asiakas voi halutessaan käynnistää riita-asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta. Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskuksesta, www.ecc.fi.

Lisätietoja kuluttajan oikeuksista verkkokaupassa saat kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta www.kkv.fi

Riitatilanteissa sovelletaan Suomen lakia ja riitojen oikeuspaikka määräytyy Suomen lain mukaan.

  1. Muuta

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Apteekki käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti.